Categorieën
Geen categorie

Gekneusde ribben, niets aan te doen …. Of toch wel!

Ella kan niet slapen, al dagen achter elkaar. Ze kan niet op haar zij liggen, dan vergaat ze van de pijn. Gekneusde ribben, daar heb je zeker 6 weken flink last van, zeggen ze…., toch blijkt het wel sneller te kunnen, lees het hier!

Zo pijnlijk

Ella kan niet slapen, al dagen achter elkaar. Normaal heeft ze daar nooit last van en slaapt ze als een os. Maar nu wordt ze wakker bij elke beweging die hij maakt. Ze kan niet op haar zij liggen, dan vergaat ze van de pijn. Ella slikt al enkele dagen de nodige pijnstillers. Dat geeft een beetje verlichting en helpt om even te slapen. Maar als ze weer wakker is, wordt ze pijnlijk aan haar val herinnerd. Ze is gestruikeld en op de rand van het bed gevallen, precies op haar ribben. Gebroken zijn de ribben niet maar wel flink gekneusd. Daar ga je nog wel een poosje last van hebben, gaf de dokter haar te kennen.

Geen mooi vooruitzicht

Ella heeft haar slaap wel nodig, overdag is ze erg druk met haar baan. Verder moet ze nog de nodige km maken want haar werk is ook niet naast de deur. De aandacht er goed bijhouden is dus wel belangrijk. Als dit zo doorgaat komt ze nog ziek thuis, het niet slapen sloopt haar. Lachen, hoesten en niezen zijn ook allemaal erg pijnlijk. Een dag zonder lach is een verloren dag. Dat is wel Ella’s motto, maar met die pijn erbij vraagt ze zich af of ze dit motto nog staande kan houden. Het is nu dag 4 na de val, met nog ruim 5 weken met deze last voor de boeg. Daar wordt Ella niet blij van.

Hoe zou het zijn?

Wat een genot is het als je weer lekker op je zij in slaap kan vallen, de hele nacht doorslaapt en zonder pijn ’s morgens wakker wordt. En niet meer bij elke beweging je moeten inhouden of 3x nadenken voordat je gaat niezen.

Het onmogelijke toch mogelijk

Gekneusde ribben kun je wel wat aan doen en herstellen sneller dan wanneer ze zijn gebroken. Het lijkt tegenstrijdig met wat iedereen vertelt, maar ik ken inmiddels voldoende mensen die het kunnen bevestigen.

Tips en adviezen

Hoe dan, zul je je afvragen? Ik kan je de volgende tips geven:

• Zoek zo snel mogelijk iemand die werkt met apparatuur om de kneuzingen te herstellen. Met een paar gerichte behandelingen kun je binnen enkele dagen sommigen zelfs al binnen 24 uur, stoppen met de pijnstiller.
  • Gebruik bij pijn een zalf op de ‘wond’ om de pijn te verlichten.
  • Geef jezelf zoveel mogelijk ruimte, kruip niet in elkaar.
  • Ga de eerste week niet naar het theater of bioscoop waarbij veel gelachen wordt.
  • Drink voldoende om de afvalstoffen van de ínwendige wond zo goed mogelijk af te voeren.

Er zijn wel mogelijkheden

Gekneusde ribben hoef je echt geen 6 weken mee rond te zuilen waardoor je slecht slaapt, binnen 1 tot maximaal 2 weken is de pijn zoveel afgezakt dat je geen pijnstillers meer nodig hebt en weer normaal kan slapen, als je dit daarvoor ook kon.

Minder pijn, pak het snel aan

Wil je meer weten wat je kan doen bij kneuzingen of andere sportblessures? Gun jezelf de ruimte om het probleem zo snel mogelijk aan te pakken, neem dan contact op met praktijk ANCHOR. Ken je andere mensen met zo’n probleem, stuur het door, die kun je daar echt heel blij mee maken!